Yoga op maat

Yoga op maat voor mensen met chronische klachten, een combinatie van Mindfulness yoga en meditatie. De oefeningen zijn zorgvuldig opgebouwd met veel ruimte voor individuele begeleiding.

Yoga en meditatie op maat

Leven met een chronische ziekte, pijn, overbelasting van het werk en moeheid kunnen in staat zijn een mens te overheersen. Veel van de zekerheden vallen weg en men krijgt steeds meer het gevoel dat, wat men ook doet, dit weinig of niets uithaalt. De oplossingen die men vindt om met de klachten te leven, zijn meestal gericht op de korte termijn. Deze korte termijn oplossingen kunnen resulteren in depressieve gevoelens, sociale isolatie en verbittering. In feite zijn er nieuwe oplossingen nodig, die op langere termijn de gezondheid en welzijn ondersteunen.

Ontdek nieuwe mogelijkheden

Hoe je je lichamelijk voelt hangt vaak samen met je gedachten en emoties hierover. En soms merk je dat, heel vaak ook niet. In de lessen leer je je minder gevangen te zijn in pijn, gedachten en gevoelens.

Wat leer je met Yoga op maat:
• de betekenis van lichamelijk signalen te herkennen.
• gevoelens en gedachten die je ondermijnen los te laten.
• hoe je jezelf kan ondersteunen met humor en mildheid.

In het leren leven met aandacht in het Nu, draag je actief bij aan je gezondheid en welzijn

Meditatie is Aandacht

Meditatie is een belangrijk onderdeel in de lessen. In de meditatie staat het thema ‘aandacht’ centraal. De kracht van aandacht is dat je op een natuurlijke manier kunnen opmerken wat zich in jezelf of daarbuiten voordoet op dit moment. Vaak leven je met je gedachten, verlangens en hoop in de toekomst of in het verleden. Hierin verlies je jezelf, je energie en mogelijkheden om nieuwe oplossingen te vinden. In het leren leven met aandacht in het Nu, draag je actief bij aan je gezondheid en welzijn.

Door de aandacht, de rust en de oefeningen word je steeds meer bewust van wat er in je lichaam gebeurt en leert en ervaar je hoe er altijd een verbinding is tussen de stoffelijke en geestelijke kant van je lichaam.

Adem

De adem speelt een centrale rol bij yoga. Zowel lichamelijke als geestelijke spanningen kunnen er de oorzaak van zijn dat er storingen in het ademproces optreden, ook een verkeerde houding leidt tot ongemakkelijk ademen. Een van de grote boosdoeners is wellicht ons jachtig bestaan. Onrust leidt tot een oppervlakkige adem. Een juiste adembeweging geeft zowel rust als ontspanning. Bij nogal wat mensen is de natuurlijke adembeweging niet meer aanwezig. Daarom wordt er tijdens de les aandacht gegeven aan het ademen, het bewust maken hoe het ademproces verloopt.

Oefeningen

Door de aandacht en de rust kan iedereen de yoga op maat beoefenen. De oefeningen zijn zorgvuldig opgebouwd, waardoor je deze kunt aanpassen aan je grenzen. De groep bestaat uit maximaal zeven personen, daardoor is er veel ruimte voor individuele begeleiding.

Yoga en Parkison

Als je de ziekte van Parkinson hebt, wil je zo lang mogelijk soepel kunnen blijven bewegen. Yoga is daarvoor de perfecte manier en helpt je bovendien om het vertrouwen in je lichaam en in jezelf te vergroten.

Tijdens de yogales is er aandacht voor het lichaam. Niet alleen fysiek, maar ook je adem, je gedachtes, je emoties.
Door middel van bewegingen, houdingen, adembewustwording/ademoefeningen en ontspanning word je
uitgenodigd om je lichaam te leren kennen en te luisteren naar de signalen die je lichaam geeft.

Tijdens de yogales kan iedereen binnen zijn/haar mogelijkheden aan de les deelnemen. (Mobiel of niet).

Een gespecialiseerde Yoga4Parkison les werkt door op je:

Mobiliteit en Flexibiliteit

Door parkinson gaat bewegen vaak moeilijker, omdat je trager en stijver wordt. Met yoga word je weer flexibel en daardoor mobieler.

Balans

Vallen is een groot probleem bij parkinson, doordat de ziekte het evenwicht kan verstoren. Yoga helpt de balans verbeteren, en verkleint daarmee de kans én de angst om te vallen.

Kracht

Met yoga ontwikkel je meer kracht in je lichaam. Dit verbetert de stabiliteit van je houding en vermindert tevens de kans om te vallen.

Houding en flexibilteit

Yoga verbetert de flexibiliteit van schouders, heupen en wervelkolom, blijkt uit onderzoek. Deze flexibiliteit helpt om de voorovergebogen houding bij parkinson te verminderen.

Stemming en Slaap

Stress en slaapgebrek  verergeren parkisonsymptomen. Yoga zorgt voor een diepe ontspanning, waardoor slapen vaak beter lukt. Hierdoor kunnen ook angst en depressie (bekende sympthomen bij Parkinson) afnemen met behulp van yoga.

Zelfvertrouwen

Yoga helpt je om bewust bij jezelf te komen en om te ervaren dat je zoveel krachtiger bent dan je denkt. Je mag er zijn met alles wat bij jou hoort!

Naast dit alles is het prettig om met gelijkgestemden / lotgenoten te oefenen. Lotgenotencontact heeft een positieve invloed op het acceptatie proces.

Let op:

  • Het strekt tot de aanbeveling voor deelname aan de yogalessen je arts of specialist te raadplegen.
  • Yoga is uitsluitend bedoeld als aanvulling op alle reguliere (na)zorg.
  • Ik ben gespecialiseerd Yoga4Parkinson docent. Ik ben GEEN medisch specialist.

Als gespecialiseerd Yoga & Parkinson docent ben ik aangesloten bij:

https://www.yoga4parkinson.nl/

 

Locatie:

De Open Ruimte

Josephine Bakerstraat 40

1311 GA Almere

Yoga op maat

Tijden:
Donderdagochtend – 10.30 -12 uur

Lesgeld:
€ 60,00 voor 4 lessen per maand

Yoga en Parkison

Tijden:

Woensdag 10.30 -12.00 uur

Lesgeld

€ 60,00 voor 4 lessen per maand

Individuele lessen

Naast groepslessen is er de mogelijkheid om individuele lessen te volgen.

Locatie:
Poortmolenstraat 6
1333 BL Almere

Tijden:
In overleg

Kosten:
€ 75,00 per uur.

Poortmolenstraat 6
1333 BL Almere
Tel: 036-5320706
Mob: 06-83227878
KvK: 32151011

© Samsarayoga | website door Denise Noya

Share