Nieuwsbrief 4e kwartaal 2018

Nieuwsbrief 4e kwartaal 2018

“Wees uw vijanden dankbaar voor de les in tolerantie, zelfbeheersing en geduld. – Dalai Lama” 


Oefening Nieuwsbrief 4e kwartaal 2018: Tennisbal oefening.

De oefening van dit kwartaal kan online beluisterd worden via deze link: Tennisbal oefening play512


Boeken Tip: Mind Gym, sportschool voor je geest – Wouter de jong

Mind Gym, sportschool voor je geest - Wouter de jongBij goed voor jezelf zorgen denken we vaak aan veel bewegen en gezond eten, maar je zit pas écht lekker in je vel als je ook mentaal sterk bent. Wouter de Jong laat in Mindgym zien hoe je in 12 weken je mentale conditie kunt verbeteren. Door wetenschappelijke inzichten af te wisselen met praktische oefeningen en dankzij de vele mooie anekdotes, rake citaten en interessante weetjes zal dit boek zelfs de meest nuchtere lezers onder ons aanspreken.

In de ‘sportschool voor je geest’ leer je:
* Hoe je met meer aandacht kunt leven
* Waarom streven naar geluk allesbehalve egoïstisch is
* Te willen wat je hebt
* Je relatie met vrienden en collega’s te versterken
* Van je piekerdrift af te komen
* Positieve emoties langer vast te houden
* De edele kunst van het falen
* Meer gedaan te krijgen in minder tijd


Wat doet mediteren met je volgens de wetenschap?

meditatie

Werkt tegen veroudering van de hersenen
Mensen die regelmatig aan meditatie doen, hebben op oudere leeftijd meetbaar meer grijze stof. De grijze stof zorgt ervoor dat onze hersenen informatie kan verwerken. Al eerder was aangetoond dat mediteren tot meer grijze stof leidt. Eén onderzoek toonde aan dat hoe meer grijze stof iemand heeft, hoe minder zelfzuchtig deze persoon is.
Versterkt je immuunsysteem
Onderzoek toont aan dat 8 weken lang mediteren je immuunsysteem positief beïnvloeden. Er werd een grote stijging van het aantal antistoffen tegen virussen gevonden.
Vermindert pijn
Door slechts 4 dagen 20 minuten te mediteren, kun je pijn behoorlijk verminderen. Als je verder op het pad van mediteren bent, kun je zelfs nóg betere resultaten behalen. In dit onderzoek zijn aardig wat hersenscans gemaakt om tot deze conclusie te komen.
Vermindert ontstekingen
Meerdere onderzoeken tonen aan dat ontstekingen op celniveau verminderen door dagelijks te mediteren. De onderzoekers namen ook waar dat mensen zich door meditatie minder snel eenzaam voelden.
Maakt je positiever
Door te mediteren, krijg je positievere emoties. Hoe meer je met de jaren mediteert, hoe positiever je emoties worden.
Vermindert depressies
Door te mediteren, kunnen depressieve gevoelens tot het verleden behoren. Door meditatie hebben proefpersonen ook minder last van het herkauwen van gedachtes waardoor ze ook sneller uit een negatieve spiraal komen.
Vermindert angsten
eerdere onderzoeken tonen aan dat meditatie positief werkt als je geplaagd wordt door angsten. Zelfs een 3-jarig onderzoek concludeerde dat meditatie een lange termijn effect kan hebben, waardoor je angst blijvend op afstand blijft.
Vermindert stress
Door te mediteren vermindert je stress volgens onderzoek. Ook mensen met de ziekte kanker kregen door meditatie duidelijker verlichting en ervoeren minder stress. Mensen die regelmatig mediteren hebben duidelijk minder van het stresshormoon cortisol in het bloed. De bewijzen waren zo overtuigend dat mediteren volgens de onderzoekers eigenlijk tot de standaard behandeling zou moeten horen.
Verbetert je sociale leven
Door te mediteren verminder je sociale isolatie. Door meditatie neemt het gevoel van verbondenheid met je medemens duidelijk toe.
Compassie neemt toe
Het medeleven met de medebewoners op deze aarde neemt volgens onderzoek behoorlijk toe. Ook het altruïsme neemt toe.
Je hippocampus wordt groter
Volgens onderzoek groeit de hippocampus in de hersenen door te mediteren. De hippocampus is verantwoordelijk voor het onthouden van informatie.
Je corticale gebieden in het brein worden dikker
Op scans is zichtbaar dat door meditatie je hersenen veranderen. Vooral de gebieden die verantwoordelijk zijn voor het waarnemen, cognitie en emotionele verwerking nemen door meditatie sterk toe.
Verbetert je concentratie
Door te mediteren blijk je volgens meerdere onderzoeken veel beter in staat de aandacht vast te houden.
Minder slaap nodig
Volgens onderzoek heb je door te mediteren minder slaap nodig. Kennelijk reset het brein zich tijdens de meditatie.


Winterdepressie behandelen met essentiële oliën

winterdipEen winterdepressie ook wel winterdip genoemd wordt bijna altijd veroorzaakt door een gebrek aan zonlicht en fysieke activiteiten. Heb jij last van een winter dip dan kun je natuurlijk een heerlijke zonvakantie in de winter boeken, maar je ook een oppepper creëren met de geur van essentiële oliën die je kunnen helpen om de winterdepressie geen grip op je te laten krijgen en je beter te voelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die lijden aan een winterdepressie relatief gevoeliger zijn voor geuren en goed reageren op de aroma’s.

Citrusgeuren staan erom bekend dat ze de nodige energie geven en zorgen voor een prettig gevoel. De geuren werken oppeppend en geven energie tijdens de koude wintermaanden.

lavendelLavendel essentiële olie heeft een heerlijke geur, kent brede toepassingen en is een natuurlijk antidepressivum, erkend vanwege haar kalmerende en ontspannende kwaliteiten.

Bergamot essentiële olie bergamotis uniek onder citrusoliën en heeft een frisse en pittige geur die zowel energie geeft maar ook kalmeert, het herstelt vertrouwen en geeft een balancerend effect op de geest en werkt op ongewenste emoties zoals stress, woede, verdriet en angst.

Ylang-Ylang essentiële olieylang-ylang reduceert stress, heeft kalmerende eigenschappen en is een oppepper bij mentale vermoeidheid.

 

 

Hoe gebruik je de oliën bij een winterdepressie?

  • Vernevel de essentiële oliën in een aroma diffuser.
  • Gebruik een aroma geur medaillon en doe een paar druppels op de lavasteen of geur pad en draag je favoriete geur de hele dag bij je.
  • gebruik een aroma inhalator en adem de geur van de essentiële oliën een paar keer diep in.
  • Meng een paar druppels essentiële oliën met een basis olie zoals kokosolie en masseer dit onder de voetzolen. +- 3 druppels op (1 eetlepel) 15 ml.
  • Doe een paar druppels essentiële olie samen met wat zeezout in een warm bad


facebookLike en volg de facebookpagina van Samsarayoga via: https://www.facebook.com/samsaramindfulness/

volg samsarayoga.nl op facebook!

Share