stress
Alma Baaij Samsarayoga nieuwsbrieven

Alma Baaij

Hart op hol door lockdown stress?

Het eind van de lockdown is helaas nog niet in zicht, we zitten er met elkaar voorlopig nog in. Als je veel ballen in de lucht moet houden neemt de stress toe; kinderen thuis, lesgeven aan de keukentafel terwijl je zelf ook thuis aan het werk bent en misschien wel deadlines hebt. Waar je normaal even je hart kon luchten bij vrienden en collega’s, speelt nu alles zich af op je paar vierkante meters thuis. Je kunt ook nog eens nergens heen want alles is dicht en je dierbaren even vastpakken zit er voorlopig ook nog niet in.
Kortom, ingrediënten genoeg om je hart op hol te brengen!

Wat ik ontdekte

Ik merk zelf ook hoe de lockdown op al mijn levensgebieden invloed heeft. Werk, privé, zorg, alles loopt in elkaar over. En als het teveel tegelijk is loop ik zelf ook over.
Om vitaal en in balans te blijven, doe ik iedere ochtend en avond bewust een meditatie of een ontspanningsoefening. Een van de meditaties die ik zelf onlangs ontdekte is de ‘hartmeditatie’ die ik graag met je deel. Het is een meditatie waarmee je ‘hartcoherentie’ creëert. Het werkt enorm stress verlagend, en het brengt al je lichaamssystemen in balans.

Hartcoherentie hoor ik je denken … wat is dat?

Vroeger wisten we niet beter, dan dat je hart een grote spier is die bloed door je lichaam pompt om je lichaam van zuurstof te voorzien en alle lichaamsprocessen op gang te houden. Nog niet zo lang geleden deden wetenschappers echter een mooie nieuwe ontdekking. Ze ontdekten dat het hart beschikt over een 40 duizendtal neuronen, het zogenaamde hartbrein. En tussen dat ‘hartbrein’ en onze hersenen vindt een voortdurende communicatiestroom plaats.

Hou je hart er bij

Als je veel stress hebt of boos bent gaat je hart vaak als een razende tekeer. Je krijgt een onregelmatig en ongeordend hartritme. Deze ‘incoherente signalen’ verstoren je vermogen om helder te denken, dingen te onthouden of te leren en belemmeren je ook om weloverwogen beslissingen te nemen. Zo kun je bijvoorbeeld ‘ondoordacht’ en impulsief reageren in stresssituaties, achteraf meestal met spijt.

We kennen die situaties allemaal. Dat je stijf staat van de stress en je probeert een boek lezen om te ontspannen. Je hart zendt dan ‘incoherente signalen’ uit. Je kunt in een boek kijken wat je wilt, maar je hebt geen idee wat je leest. Het komt niet binnen. Je bent er met je hoofd en dus ook met je hart niet bij.

Breng je hart tot rust

Wanneer je hart en hersenen optimaal samenwerken, komt dit je gezondheid ten goede.  En het mooie is, daar kun je zelf zonder al te veel inspanning invloed op uitoefenen. Bijvoorbeeld  door de hartmeditatie regelmatig te doen. Met deze eenvoudige meditatie kun jij je hart tot rust brengen…. van incoherent naar coherent.

Eigenlijk is het heel logisch. Als stress en boosheid ons hart op hol kunnen brengen, dan kunnen gevoelens van dankbaarheid, liefde en zorgzaamheid het hart tot kalmte brengen. Het draagt direct bij aan een betere gezondheid van je hele lichaam en geest.

De Hart meditatie

Share

GRATIS ONTSPANNINGS
OEFENING

Ja graag!

0 reacties

Poortmolenstraat 6
1333 BL Almere
Tel: 036-5320706
Mob: 06-83227878
KvK: 32151011

© Samsarayoga | website door Denise Noya