Mindfulness yoga en meditatie

Mindfulness yoga is een combinatie van yoga en meditatie. Centraal in de lessen is het thema ‘aandacht’.

Wil je meer balans in je leven maar merk je dat:

  • Je leven  wordt bepaald door je agenda en To Do lijstjes
  • Je niet (meer) kan genieten van de dagelijkse dingen
  • Je meer aan het regelen bent dan aan het leven
  • Je de (negatieve) gedachtenstroom  niet kunt stilzetten

Ongeacht jouw reden heeft Mindfulness Yoga altijd een postieve werking. Wekelijks anderhalf uur Mindfulness Yoga werkt door in alle facetten van je dagelijkse leven.

Wat is Mindfulness Yoga

Mindfullness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven constant in hun hoofd – in hun gedachten. Deze gedachten gaan vaak voornamelijk  over de toekomst of en het verleden.  Met Mindfulness Yoga leer je je aandacht te richten op het heden. Het hier en nu.  Je laat even alle gedachten over ‘straks’ of ‘morgen’ varen, je houd je bezig met wat nu jouw aandacht nodig heeft.

Deze focus  zorgt ervoor dat je brein zich alleen bezighoudt met dit moment. Je geeft het geen mogelijkheid om te gaan piekeren over dat belangrijke gesprek morgen of die vervelende ruzie van gisteren. Dit zorgt voor  meer rust in je geest, maar ook in je lichaam.

Je lichaam en geest beinvloeden elkaar. Het is allebei belangrijk, alleen  krijgt het denken in ons dagelijkse leven  nogal eens de overhand. Hierdoor merk je niet meer wanneer je gestresst of overprikkeld bent.  In de Mindfulness Yoga leer je bewust te worden van spanningen en andere signalen van je lichaam. De oefeningen brengen je geest tot rust en laten je lichaam ontspannen.

Meditatie is Aandacht

Oefenen met aandacht is een krachtig middel om weer zelf invloed te hebben op je energie en levens plezier. Tijdens de meditatie train je je hersenen. Je leert waarnemen wat er in het  hier-en-nu  plaatsvindt. Je wordt je bewust van wat je voelt, ziet hoort, ruikt en denkt, zonder (voor)oordeel.

Meditatie geeft je nieuwe inzichten, het kan je helpen ruimte te maken voor je eigen keuzes. Door je bewust te zijn van wat je voelt ga je vanzelfsprekend beter voor jezelf zorgen.

.

Adem en Aandacht

Je ademhaling reageert direct op je gemoedrust. Je herkent het vast wel, in situaties van stress krijg je vaak een snellere en meer oppervlakkige ademhaling. Je wordt kortademig en je kunt je soms letterlijk benauwd voelen. Dat geeft weer nieuwe stress en de cirkel van spanning is rond.

Met Mindfulness Yoga  leer je bewust contact maken met je lichaam en dus ook met jouw ademhaling. Door aandacht en je ademhaling te gebruiken kun je opgekropte stress en ongemakken los gaan laten. Het leert je om je spanningen los te laten  waardoor je meer en bewuster kunt gaan genieten  in het moment.

Wat ga je ervaren als je Mindfulness Yoga beoefent:

  • je gaat bewuster leven
  • je zult minder stress ervaren
  • je gaat de betekenis van lichamelijke signalen herkennen
  • je leert ondermijnende gevoelens  en gedachten los te laten
  • je gaat jezelf ondersteunen met humor en mildheid

De oefeningen zijn eenvoudig en voor iedereen mee te doen, ook als je nog  nooit yoga hebt gedaan. Je bepaalt altijd zelf je grenzen. Elke les is een uitnodiging om contact te maken met jezelf, je lichaam en je adem. Je kunt hierdoor vaak de zorgen van alledag even naast je neerleggen.

Natuurlijk werken we veilig, met voldoende afstand, goede ventilatie en in schone  gedesinfecteerde ruimte. Zo kunnen we ontspannen samen zijn.

We werken in kleine groepen en iedereen kan meedoen op zijn eigen niveau. Wil jij ervaren wat Mindfulness Yoga voor jou kan betekenen, geef je dan op voor een proefles.

Reacties cursisten

Toen ik met Mindfulness yoga begon was er erg veel zorg en stress in mijn leven. In het begin snap je nog niet zo goed wat het allemaal betekend, die aandacht voor je eigen lichaam. Voelen was ook moeilijk in het begin. Maar na een tijdje begon er af en toe, in het ‘dagelijkse’ leven, enig besef door te dringen waar je spanning in je lijf zet, en als je dat merkt, er bewust van wordt, dan kun je steeds meer proberen om die spanning los te laten. Dat lukt niet binnen 2 weken, maar is een proces. Als het eenmaal op gang komt krijgt het vaart.

Hoe langer ik hiermee bezig was, hoe meer ik me bewust werd van alle spanningsplekjes. Steeds beter werd het ‘gevoel’. Ik kwam meer in mijn lijf en minder in mijn hoofd. Dat gaf rust, innerlijke rust. Het geen in die periode erg nodig was om door te kunnen gaan. Na een tijdje kreeg ik ook behoefte om dagelijks een kwartiertje te mediteren, waardoor er steeds meer inzicht in mijn situatie kwam.

Al met al kan ik zeggen dat Mindfulness mijn leven heeft veranderd. Het zou fijn zijn als steeds meer mensen ontdekken hoe ze in deze jachtige wereld tóch de rust kunnen blijven vinden.

Nu ik bij Alma Mindfulness Yoga ben gaan doen merk ik dat ik na deze les echt de spanning van alle dag kwijt ben, heerlijk ontspannen ben. Je wordt je bewust dat je ongemerkt spanningen vast houdt. Vooral wanneer je weet dat je gespannen bent is dit een ideale manier om tot rust te komen, lichamelijk maar ook geestelijk. De oefeningen kan je ook makkelijk thuis doen om de nodige rust te krijgen. Voor mij is dit een heerlijke manier om te ontspannen in een gezellige sfeer met gelijk gestemde en het belangrijkste is dat je gewoon jezelf kan blijven en dat niets gek is.

Vanaf ongeveer mei volg ik de yogalessen. Ik ben een actief energiek mens; een grote valkuil voor mij is dat ik regelmatig over mijn grens ga Sinds de start van de yogalessen doe ik een aantal oefeningen ook wel thuis en ik merk dat een aantal klachten waar ik regelmatig last van had minder of steeds vaker tot het verleden horen. Dat alles heeft natuurlijk te maken met het feit dat ik regelmatiger aandacht voor mezelf heb. Dat is voor mij tot nu toe de grootste winst.
Herma

Al heel wat jaartjes ga ik wekelijks naar de Mindfulness yogales van Alma. Ik kijk er ’s middags al naar uit want dan weet ik dat ik mij heerlijk ga ontspannen. De oefeningen die ik van Alma heb geleerd, pas ik vaak toe in het dagelijkse leven. Omdat ik veel last heb van spanningshoofdpijn, helpt het als ik de spanning kan “loslaten”. Alma heeft mij dat geleerd en kan er nu beter mee omgaan. De sfeer is echt heel fijn; er wordt namelijk ook veel gelachen. En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd! Ik gun iedereen een “Alma”.
Barbara

Groepslessen

Locatie:
De Green Central

De Binderij 9
1321EE  Almere Literatuurwijk

Tijden:
Ma.18.45 – 20:15 / 20:30 – 22:00 uur
Di.  18.45 – 20:15 / 20:30 – 22:00 uur
Do. 18.45 – 20:15 / 20:30 – 22:00 uur

Lesgeld:
€ 50,00 voor 4 lessen per maand

Individuele lessen

Naast groepslessen is er de mogelijkheid om individuele lessen te volgen.

Locatie:
Poortmolenstraat 6
1333 BL Almere

Tijden:
In overleg

Kosten:
€ 65,00 per uur.

Poortmolenstraat 6
1333 BL Almere
Tel: 036-5320706
Mob: 06-83227878
KvK: 32151011

© Samsarayoga | website door Denise Noya

Share